HSP Coaching

Heeft u moeite om uw hoofd koel te houden als dingen niet gaan zoals gepland? Ben je snel gefrustreerd, en vind je het moeilijk om gemotiveerd te blijven? Zo ja, dan is dit artikel iets voor jou. Deze gids zal je laten zien hoe je jezelf kunt HSP Coaching, wat een mooi woord is voor jezelf helpen. Jezelf coachen is in wezen de kunst om jezelf te helpen door je eigen prestaties te bekijken en te analyseren waarom dingen fout gingen. Het is een vaardigheid die veel mensen verwaarlozen, maar het is essentieel als je je spel wilt verbeteren. Het kan het verschil maken in een wedstrijd, want spelers die niet meewerken of moeilijk in de omgang zijn, verliezen vaak hun scherpte door stress.

Wat is jezelf coachen?

Jezelf coachen is het vermogen om je eigen negatieve gedachten, gevoelens en handelingen te identificeren en te corrigeren. Dit is nog een reden waarom het zo belangrijk is om aan zelfpraat te doen – door je gedachten en gevoelens voor jezelf in de gaten te houden, kun je je eigen negatieve gedachten en daden identificeren en corrigeren. Je hebt misschien gehoord dat je moet ‘stoppen met denken en je slecht voelen’ omdat dat de weg naar succes is, maar in werkelijkheid moet je ernaar streven je goed te voelen, niet slecht. Als u moeite hebt met zelfpraat, kunt u proberen u te concentreren op één positieve ervaring van de afgelopen week. Als je het moeilijk vindt om negatieve gedachten en gevoelens van je af te schudden, is het misschien effectiever om in karakter tegen jezelf te praten terwijl je droomt over wat je graag zou willen dat er in je leven gebeurt.

Waarom is jezelf coachen belangrijk?

Jezelf coachen is vooral nuttig in de beginfase van het spel, als je probeert je positie te bepalen en je stem te vinden. Als je problemen hebt met communicatie of assertiviteit, zul je het op de lange termijn waarschijnlijk veel moeilijker hebben als je niet aan deze gebieden werkt – ze zullen je prestaties op het veld aanzienlijk beïnvloeden. Als je moeite hebt met je motivatie, zul je een aanzienlijke inspanning moeten leveren om je doelen te bereiken, en het is gemakkelijk om je leeggezogen en uitgeput te voelen als je nog maar net begonnen bent om actie te ondernemen.

Hoe jezelf te coachen – basisprincipes

Een van de basisprincipes van jezelf coachen is om goed voor jezelf te zorgen. Je mentale en emotionele gezondheid zijn nauw verbonden met je fysieke gezondheid, en het is belangrijk om beide te koesteren. Als je het moeilijk hebt, zal dat te zien zijn in je spel, en misschien zelfs met het blote oog te zien zijn. Als je niet voor jezelf zorgt, zul je niet in staat zijn om voor anderen te zorgen.

Wanneer gebruik je wilskracht en wanneer een sportpsycholoog?

Wilskracht is iets wat je hebt en, hoewel het moeilijk te controleren kan zijn, is het geen synoniem voor ‘wilskracht’. Wilskracht is een beperkte hulpbron die je hebt in tijden van crisis, zoals wanneer je vecht om je leven te redden of wanneer je te maken hebt met een extreme situatie zoals een kankerdiagnose of een sterfgeval in de familie. Wilskracht is niet hetzelfde als zelfvertrouwen, dat een essentieel onderdeel is van elke prestatie. Zelfvertrouwen komt van binnenuit, terwijl zelfvertrouwen gebaseerd is op je prestaties. Als u een beroep wilt doen op een sportpsycholoog, moet u spreken met een gekwalificeerde professional die gespecialiseerd is in het werken met atleten. Een sportpsycholoog zal u begeleiden bij het zoeken naar professionele hulp en kan u helpen de juiste therapeut voor u te vinden.

The art of self-talk

De eerste en belangrijkste stap om jezelf te helpen is te erkennen dat je een probleem hebt. Dit klinkt misschien als het sla-effect, waarbij we overgeneraliseren en problemen zien als ‘problemen’, maar het is de waarheid – problemen zijn eigenlijk symptomen van problemen. Dus, in plaats van in de spiegel te kijken en te zeggen ‘Ik ben te moe’, ‘Ik wil gaan slapen’ of ‘Ik voel me klote’, probeer te benoemen wat je voelt. Identificeer vervolgens de negatieve gedachten die in de weg staan van een goed gevoel. Identificeer vervolgens de emoties die deze gedachten veroorzaken, en richt je vervolgens op die emoties. Tenslotte, identificeer de acties die je zullen helpen om vooruit te komen, en onderneem die acties dan.

Toewijding en structuur – essentieel voor succes

Toewijding is een must bij elke sport of activiteit. U zult niets van betekenis bereiken als u er niet de nodige uren in steekt om beter te worden in wat u doet. Toewijding gaat over meer dan alleen het spelen van het spel – het gaat over het teruggeven aan de sport en de gemeenschap die je hebben geholpen om dit punt in je leven te bereiken. Het betekent alles doen wat in je macht ligt om blessurevrij te blijven en te slagen in elke competitie waaraan je meedoet. Als je keeper bent, betekent het dat je moet accepteren dat je waarschijnlijk nooit zo goed zult worden als je vader, en dat je twee keer zo hard moet werken om half zo goed te worden als hij was. Het betekent je best doen, en accepteren dat de helft van wat je wilt worden, nooit zal gebeuren.

Closing

Als je je vast of hopeloos voelt over je spel, of erover denkt om te stoppen, probeer dan te onthouden dat iedereen onzekere tijden doormaakt, ook jij. Niemand is een ‘zonnige’ dag – iedereen gaat door moeilijke tijden in het leven, en je spel zal niet anders zijn. Als je in een sombere bui bent, probeer dan te achterhalen wat er in je hoofd gebeurt waardoor je je zo voelt – en als je daar niet toe in staat bent, kun je misschien een manier vinden om jezelf eruit te halen. Als u zich neerslachtig voelt, bedenk dan dat we allemaal wel eens aan de verliezende hand zijn, maar dat de mensen die nooit neerslachtig zijn, altijd winnen.

Categories: My Blog